• Jäsensivut
  • Kalenteri
  • Hallitukselle
  • RehtoriTV
  • Medialle / Rexi-lehti
  • Somewall
facebook
twitter
email
  • Etusivu
  • Edunvalvonta/vaikuttaminen
    • Rehtorin terveys ja hyvinvointi
    • Kyselyt, tutkimukset ja selvitykset
    • Suomen Rehtorit ry:n tavoiteohjelma 2021 – 2022
    • Edustukset
    • OVTES muutokset v. 2016
    • Lausunnot
      • Lausunnot 2023
      • Lausunnot 2022
      • Lausunnot 2021
      • Lausunnot 2020
      • Lausunnot 2019
      • Lausunnot 2018
      • Lausunnot 2017
      • Lausunnot 2016
      • Lausunnot 2015
      • Lausunnot 2014
  • Ammatti
    • Rehtorin kelpoisuus
    • Johtaminen muutoksessa – ajatuksia ja pohdintoja
    • Blogi
  • Jäseneksi
  • Suomen Rehtorit ry
    • Vuoden Rehtori
    • Rehtorin ammattieettiset ohjeet
    • Strategia 2016-2027
    • Hallinto
    • Tietosuojaseloste
    • Historia
    • Kansainvälisyys
      • Kv-koulutustuki
      • Global Principal Partnerships – international exchange program between Finland and Ontario
      • ESHA job shadowing 2019
      • The Finnish Association of Principals
    • Kalenteri
    • Webinaarit
    • Koulutus
      • LYHTY-hanke
      • Johtoryhmät kuntoon – valmennus
      • Pro Rexi – tapahtuma
      • Hyvä mielen tila – Painavaa puhetta – lasten ja nuorten mielenterveys peruskoulussa
      • Ylioppilastutkintokoulutus v. 2023
      • Rehtorin päivä Educassa 2023
    • Etätyön edellytykset ja johtamisen hyviä käytänteitä koronan aikana
    • SURECOACH
    • Abin ylioppilastutkinto-ohjeistoa 2022-2023 ei julkaista
    • Ota yhteyttä!
  • Alueyhdistykset
    • Aikuislukioiden Rehtorit ry
    • Etelä-Karjalan Rehtorit ry
    • Etelä-Savon Rehtorit ry
    • Harjoittelukoulujen Rehtorit ry
    • Helsingin Seudun Rehtorit ry
    • Kainuun Rehtorit ry
    • Kanta-Hämeen Rehtorit ry
    • Keski-Pohjanmaan Rehtorit ry
    • Keski-Suomen Rehtorit ry
    • Kymenlaakson Rehtorit ry
    • Lapin Rehtorit ry
    • Lounais-Suomen Rehtorit ry
    • Oulun alueen Rehtorit ry
    • Pirkanmaan Rehtorit ry
      • Hallitus ja yhteystiedot
      • Kokoukset
      • Toiminta
      • Jäseneksi
    • Pohjalaiset Rehtorit ry
    • Pohjois-Karjalan Rehtorit ry
    • Pohjois-Savon rehtori ry
      • Kehittämislomake
      • Itä-Suomen rehtori- ja johtajuuspäivät 7.-8.9.2017
    • Päijät-Hämeen Rehtorit ry
    • Satakunnan Rehtorit ry
    • Södra-Finlands Svenska Rektorsförening rf
    • Uudenmaan Rehtorit ry
    • Österbottens Svenska Rektorsförening rf

Etäopetus uhkaa koulutuksen tavoitteita

29 maaliskuun, 2021
julkaisi Toni Lehtinen
Kommentit suljettu

Lapsiasiavaltuutettu Elina Pekkarinen, 2019. Kuvaaja Hanna-Kaisa Hämäläinen

Lapsen oikeuksien sopimuksessa asetetut opetuksen tavoitteet eivät toteudu etäopetuksessa täysin, toteaa lapsiasiavaltuutettu Elina Pekkarinen. Hän perustelee kirjoituksessaan penseää suhtautumistaan etäopetukseen.

”Tutkijakollega Tomi Kiilakosken sanoin: koulu on enemmän.”

Lausuin nuo sanat viime huhtikuussa A-studion toimittajan kysyessä, mitä ajattelen koulujen siirtymisestä lähiopetukseen. Etäopetuksen välttämättömyys oli kevään kuluessa kyseenalaistunut, kun tutkimusnäyttöä viruksen vaarattomuudesta lapsille alkoi kertyä.

Huhtikuussa 2020 YK:n lapsen oikeuksien komitea antoi painavan julkilausuman poikkeustoimien vaikutuksista lapsiin. Komitea muistutti rajoitusten haitallisista psyykkisistä, fyysisistä ja sosiaalisista vaikutuksista ja huomautti, että etäopetus asettaa lapset eriarvoiseen asemaan.

Joulukuussa julkaistu laaja suomalainen arviointi osoitti, että etäopetus kohteli oppilaita eriarvoisesti.  Kolmannes opetus- ja ohjaushenkilöstöstä ja viidennes rehtoreista koki etäopiskeluun liittyvien valmiuksien tukemisessa olleen paljon ongelmia. Oppilaat perusopetuksessa ja toisella asteella kokivat eniten haasteita itseohjautuvuudessa, motivaatiossa ja opiskelutaitojen riittävyydessä. Arvioinnissa ei kuitenkaan kiinnitetty huomiota koulutuksen sosiaalisiin ja moraalisiin tavoitteisiin – siis niihin, joita YK:n lapsen oikeuksien sopimus korostaa.

Koulutus on keskeisimpiä lapsen oikeuksia

Etäopetuksen järjestelyt olivat kirjavat ja siitä julkaistut ensimmäiset tutkimustulokset yhtä aikaa rohkaisevia ja huolestuttavia. Kaikki varhaiset selvitykset osoittivat, että vaikka valtaosa oppilaista suoriutui etäopetuksessa hyvin, osalle oppilaista se aiheutti suuria vaikeuksia.

Koulutus on kuitenkin lapsen oikeuksista keskeisimpiä. Jo Yhdistyneiden kansakuntien (YK) lapsen oikeuksien julistuksessa vuonna 1959 todettiin lapsen oikeus maksuttomaan ja pakolliseen koulutukseen. Vuonna 1989 hyväksytty YK:n lapsen oikeuksien sopimuksessa lausutaan erikseen opetuksen järjestämisestä ja tavoitteista – ja koulutukselle asetetaan myös useita sivistyksellisiä, sosiaalisia ja moraalisia tavoitteita.

YK:n lapsen oikeuksien komitean ensimmäinen yleiskommentti julkaistiin vuonna 2003, ja eikä sen mukaan yhdenkään lapsen tulisi lähteä koulusta ilman valmiuksia selviytyä elämän varrella kohdattavista haasteista. Tällaisia valmiuksia ovat muun muassa kyky tehdä harkittuja päätöksiä, selvittää konfliktitilanteet ilman väkivaltaa ja kehittää terveitä elämäntapoja.

Yleiskommentissa korostetaan, että koulutuksellisten tavoitteiden saavuttaminen edellyttää opetusmenetelmien mukauttamista niin, että se huomioi täysimääräisesti kunkin lapsen yksilölliset tarpeet.

Koulutuksen tavoitteet eivät täyty etäopetuksessa

Yleiskommentin lukeminen auttaa ymmärtämään, miksi lapsiasiavaltuutettuna suhtaudun etäopetukseen penseästi. En nimittäin ymmärrä, miten koulutuksen tavoitteet voitaisiin saavuttaa etäopetuksessa edes motivoituneiden, osaavien vanhempien ja eri opetusmetodeihin vihkiytyneiden opettajien avulla.

Rohkenen väittää, etteivät yhdenkään oppilaan lapsen oikeuksien sopimuksessa asetetut opetuksen tavoitteet toteudu täysimääräisesti etäopetuksessa. Toivon siis hartaasti, että voisimme pitää koulujen tilat avoimina jatkossakin.

Elina Pekkarinen
Lapsiasiavaltuutettu

Lue Elina Pekkarisen koko kirjoitus Rexi lehden numerosta 1/2021.

Julkaisija
Jaa artikkeli
  • google-share

Tulevat tapahtumat

Ei tapahtumia.

Näytä kalenteri
Tilaa
  • Lisää Timely-kalenteriin
  • Lisää Google-kalenteriin
  • Lisää Outlook-kalenteriin
  • Lisää Apple-kalenteriin
  • Lisää muuhun kalenteriin
  • Export to XML

Oikopolku: koulutukset

  • Ylioppilastutkintokoulutus v. 2023
  • LYHTY-hanke
  • Johtoryhmät kuntoon – valmennus
  • Rehtorin päivä Educassa 2023
  • Pro Rexi – tapahtuma

Abin opasta 2022-2023 ei julkaista

Abin opas 2021-2022

Tweets by SuomenRehtorit

Mikä on Suomen Rehtorit ry?

plugi_110857_1600

Suomen Rehtorit ry on mukana asiantuntijatahona kansallisen ja kansainvälisen koulutuspolitiikan valmistelussa ja toteuttamisessa. Suomen Rehtorit ry:ssä on jo yli 1200 jäsentä ja alueellinen toimintamme tapahtuu 22 paikallisen jäsenyhdistyksen kautta.
Strategia 2016-2027

Somekanavat

  • Suomen Rehtorit Twitter
  • Suomen Rehtorit Facebook
  • Suomen Rehtorit Instagram

Yhteystiedot:

Suomen Rehtorit ry toimisto
Rautatieläisenkatu 6
00520 Helsinki
puh. +358 (0)10 320 0070
toimisto@surefire.fi

Tulo-ohjeet Akavatalolle

  • Akavatalo sijaitsee Pasilassa hyvien liikenneyhteyksien päässä. Akavatalon edessä. Rautatieläisenkadulta on portaat ja ylikulkusilta, joita pitkin pääsee Junailijankujalle ja siitä ylös Kellosillalle.
  • Akavatalon sisäänkäynti on kävelytasolla osoitteessa Kellosilta 7.
  • Akavataloon on esteetön pääsy kävelytasolta Kellosillalta.
  • Pasilan asemalta on lyhyt kävelymatka Akavatalolle.
  • Lähimmät pysäköintimahdollisuudet ovat Veturiparkki tai Messukeskuksen pysäköintialue.

Puhelinnumerot:

Toni Lehtinen
järjestösihteeri
puh. 050 300 6780
toni.lehtinen@surefire.fi

Antti Ikonen
puheenjohtaja
puh. 050 549 0071
antti.ikonen@surefire.fi

  • Suomen Rehtorit Twitter
  • Suomen Rehtorit Facebook
  • Suomen Rehtorit Instagram

Suomen Rehtorit ry kartalla:

Mobie OnEdu 2014